بازیها در دنیای امروز بیش از پیش به اینترنت وابسته شدهاند. بخشی از این وابستگی که در همه بازیها وجود دارد مربوط به دانلود بازی و آپدیتهای آن میشود که حجم نسبتاً بالایی دارند و بخش دیگر این موضوع مربوط به بازیهای چندنفره و آنلاین میشود که در حین انجام بازی، هر ساعت میزانی از حجم اینترنت را مصرف میکنند. در این مطلب به بررسی این دو موضوع میپردازیم.
مصرف حجم و ترافیک اینترنت لازم برای دانلود بازیها
در ابتدا به بررسی میزان مصرف حجم اینترنت برای دانلود بازیها میپردازیم. با توجه به حجم بالای دادههای گرافیکی بازیها و از طرف دیگر توسعه سرعت اینترنت در جهان و کاهش مشکلات مربوط به سرعت اینترنت، حجم بازیها و همچنین آپدیتهای آنان رو به افزایش است.
بازیهای مستقل و کوچک حجمهای مختلفی دارند. بعضی از آنان ممکن است تا حد چند ده گیگابایت هم برسند ولی اکثر آنان حجمی کمتر از ۱۰ گیگابایت دارند و در نتیجه خیلی معضل بزرگی محسوب نمیشوند. از سمت دیگر اکثر بازیهای بزرگ و AAA به دلیل جزئیات گرافیکی بالایی که دارند، اکثراً بسیار حجیم هستند. حجم معمول برای این بازیها در نسل قبل در حدود ۵۰ گیگابایت بود و برای بعضی بازیها نظیر Red Dead Redemption 2 شاهد حجم ۸۹ گیگابایت، The Last of Us Part 2 حدود ۱۰۰ گیگابایت در حین دانلود و برای Call of Duty: Warzone حجم ۱۰۱ گیگابایتی بودیم.
در نسل نهم هم هرچند کنسولها سعی کردهاند تکنولوژیهای فشردهسازی قویتری را به کار بگیرند، اما به دلیل افزایش میزان جزئیات بازیها، همچنان با حجم بالایی طرف هستیم و عنوانی نظیر NBA 2K21 در نسخه Xbox Series X، حجمی حدوداً ۱۲۱ گیگابایتی دارد.
آپدیتهای بازیها
از طرف دیگر، آپدیتهایی که برای بازیها عرضه میشود نیز عموماً حجیم هستند. هر چند همواره شاهد تعدادی آپدیت کم حجم هم هستیم، اما بعضی از آپدیتهایی که برای عناوین AAA عرضه میشود، بعضاً حجمی در حد و اندازه خود بازی دارند. به عنوان مثال آپدیت روز اول بازی Forza Motorsport 7 حدود ۵۰ گیگابایت حجم داشت و اگر بازی را تمام دیجیتالی خریده بودید باید در کل حدود ۹۵ گیگابایت را دانلود میکردید. همچنین سال گذشته شاهد این بودیم که نسخه PC بازی Call of Duty: Modern Warfare بعد از تعدادی آپدیت به حجمی بیش از ۲۵۰ گیگابایت رسیده بود.
البته اگر کنسول اصلی شما Nintendo Switch باشد اوضاع کمی متفاوت است. اکثر بازیهای این کنسول حجمی کمتر از ۱۰ گیگابایت دارند و تنها برخی بازیهای انحصاری و بزرگ به حجم بالای ۱۰ گیگابایت میرسند. در نتیجه وضعیت از نظر مصرف حجم برای دارندگان این کنسول کمی بهتر است.
با این حال به هر حال بازیها در نسل گذشته و در آینده، بیش از پیش به مصرف حجم بالا نیاز خواهند داشت و هر چند تکنولوژیهای فشردهسازی نظیر Kraken در PS5 وارد عمل شدهاند اما حجم خام بازیها هم در حال افزایش است و در نتیجه به جز معدود بازیهایی که بهینهسازی خیلی بالایی در زمینه حجم دارند، شاهد کاهش حجم چشمگیری در بازیهای AAA نخواهیم بود و باید به طور معمول انتظار ارقام بالای ۵۰ گیگابایت و حتی بیش از ۱۰۰ گیگابایت را برای بازیهای بزرگ داشته باشیم.
با یک حساب سرانگشتی، میتوانید به این نتیجه برسید که برای دانلود یک بازی با حجم ۵۰ گیگابایت با سرعت ۱ مگابایت بر ثانیه -معادل سرویسهای ۸ مگابیت بر ثانیه شرکتهای ارائه دهنده اینترنت- اگر هیچ نوسان و قطعی نداشته باشید و در حین دانلود بازی از اینترنت استفاده دیگری نکنید، حدوداً ۱۴ ساعت طول میکشد تا بازی به طور کامل دانلود بشود.
مصرف ترافیک و حجم بازیهای آنلاین به ازای هر ساعت بازی
از سمت دیگر، مسئله بازیهای آنلاین و حجم مصرفی آنها مطرح میشود. اول آن که مطمئناً بسیاری از این بازیها هر چند روز آپدیتهایی میدهند که ممکن است حجیم باشند و در بخش قبل بررسی کردیم. اما مسئله دیگر، دادههایی است که این بازیها با سرورهای آن رد و بدل میکنند.
طبیعتاً در هر بازی آنلاین، برای برقراری ارتباط بین بازیکنان و انجام درست بازی، باید مقداری اطلاعات آپلود بشود تا وضعیت بازیکن را در بازی به اطلاع سرورهای آن و دیگر بازیکنان برساند و از سمت دیگر اطلاعات سایر بازیکنان هم دریافت بشود.
حجم این دادهها در مقابل حجم خود بازیها چندان چشمگیر نیستند اما به هر حال در طول زمان و انجام بازی بیشتر، این دادهها نیز از نظر حجم مصرفی اینترنت اهمیت پیدا میکند. به طور مثال بازی Fortnite در هر ساعت حدود ۱۰۰ مگابایت حجم اینترنت را مصرف میکند. اگر فرض کنیم یک بازیکن نسبتاً پیگیر روزی ۶ ساعت بازی را انجام بدهد، تقریباً ماهی ۱۸ گیگابایت حجم برای انجام خود بازی صرف خواهد شد.
در این جا شاید یک سؤال مطرح بشود، آن هم پیرامون پلتفرم مورد استفاده برای این بازیها است. به طور کلی تقریباً در اکثر بازیهای مولتی پلتفرم، هر چند در زمینه آپدیتها بعضاً شاهد تفاوتهای قابل توجهی در حد چند گیگابایت در پلتفرمهای مختلف هستیم اما تفاوت معنادار و چشمگیری در زمینه مصرف داده در هنگام انجام خود بازی در بین پلتفرمهای مختلف وجود ندارد و اکثر اوقات حجم مصرفی یک بازی در پلتفرمهای مختلف یکسان است.
نکته دیگر که البته برای بسیاری از بازیها صدق نمیکند، وجود سرورهای فرعی و جدا از سرور اصلی سازنده است. در این زمینه کمی اوضاع متفاوت است. اگر بازی همان نسخه معمول باشد و موارد یا مادهای خاصی به آن اضافه نشده باشند، عموماً در این حالت تفاوت خاصی با همان بازی اصلی مشاهده نمیشود. با این حال برای بعضی بازیها نظیر Minecraft در بعضی سرورها شاهد انجام تغییراتی به صورت همزمان در کل دنیای بازی متناسب با روند آن هستیم و بعضی از این تغییرات ناشی از یکسری مادهای خاص هستند. مصرف داده در چنین شرایطی برای این بازی خاص میتواند بین ۸۰ تا ۲۰۰ مگابایت در ساعت متغیر باشد.
جدول مصرف حجم و ترافیک بازیهای مطرح
در جدولی که در ادامه مطلب آمده است میزان مصرف حجم تعدادی از بازیهای مطرح را آوردهایم تا بتوانید برای زمانبندی میزان انجام این بازیها در طول ماه و روز برنامه دقیقتری داشته باشید:
میانگین ترافیک مصرفی در ساعت | نام بازی |
۱۰۰ مگابایت | Fortnite |
۴۰ مگابایت | PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) |
۳۰۰ مگابایت | Destiny 2 |
۱۳۵ مگابایت | Overwatch |
۴۰ – ۲۰۰ مگابایت | Minecraft |
۴۰ مگابایت | World of Warcraft |
۲۰ مگابایت | Final Fantasy XIV |
۳۰ مگابایت | Sea of Thieves |
۲۵۰ مگابایت | Counter-Strike: Global Offensive |
۱۲۰ مگابایت | Dota 2 |
۴۵ مگابایت | League of Legends |
۶۰ مگابایت | GTA V Online |
۴۰ مگابایت | Rocket League |
۱۷۵ مگابایت | Call of Duty: Warzone |
۱۰۰ مگابایت | Battlefield V |
۷۰ مگابایت | Fall Guys |
۷۰۰ مگابایت | Microsoft Flight Simulator |
حالت تک نفره ۱۶ و حالت چند نفره ۲۶ مگابایت | Diablo 3 |
۳ مگابایت | Hearthstone |
از جدول بالا چند نکته کلی را میتوان استخراج کرد. عموماً بازیهای شوتر مطرح، به بیش از ۱۰۰ مگابایت در ساعت نیاز دارند و شاهد این هستیم که Fortnite تقریباً ۱۰۰ مگابایت و عنوانی نظیر Call of Duty: Warzone حدود ۱۷۵ مگابایت داده در ساعت رد و بدل میکنند.
از سمت دیگر بازیهای MMO نظیر World of Warcraft یا Final Fantasy XIV هر چند دنیای بزرگی دارند اما از آن جایی که نیاز به همگامسازی لحظهای و دقیق آنها نظیر بازیهای شوتر وجود ندارد در حدود ۵۰ مگابایت حجم نیاز دارند.
بازیهای کارتی و بازیهایی که به طور نوبتی هستند و حجم دادههایی که در لحظه رد و بدل میکنند چندان بالا نیست، به ترافیک بسیار کمتری نیاز دارند و مثلاً شاهد این هستیم که بازی Hearthstone در حدود ۳ مگابایت حجم مصرفی در ساعت دارد.
رکورددار لیست هم Microsoft Flight Simulator است که با توجه به این که بسیاری از اطلاعات جغرافیایی و همچنین گرافیکی بازی همزمان با انجام آن دریافت میشود، در حالتی که بهترین کیفیت آن ارائه میشود حدوداً ۷۰۰ مگابایت تبادل داده در ساعت صورت میگیرد.
نتیجهگیری نهایی
در این مطلب، به بررسی میزان حجم کلی بازیها و همچنین حجم مصرفی بازیهای آنلاین پرداختیم. به طور کلی میتوان متوجه شد که حجم مصرفی بازیهای آنلاین در طول یک ماه باری یک بازیکن معمولی، میتواند عدد قابل توجهی در حدود ۱۰ تا ۲۰ گیگابایت باشد ولی از طرف دیگر، با توجه به افزایش حجم لازم برای دانلود خود بازی و آپدیتهای آن عموماً بسیار بیشتر است. امیدواریم که اطلاعات این مقاله به شما برای برنامهریزی دقیقتر در مورد میزان انجام بازیهای آنلاین و تنظیم حجم مصرفیتان کمک کرده باشد.